Vitamina D: Deficit, simptome și surse naturale

Vitamina D: Deficit, simptome și surse naturale

Vitamina D, cunoscută și sub numele de vitamina soarelui, este produsă de organism ca răspuns la expunerea la soare dar poate fi preluată și în alimente sau suplimente.

Vitamina D este importantă din mai multe motive: menținerea oaselor și a dinților sănătoși, protejează organismul împotriva unor serii de afecțiuni cum ar fi cancerul , diabetul de tip 1 și scleroza multiplă.

Vitamina D are roluri multiple în organism, ajutând:

  • Menține sănătatea oaselor și a dinților.
  • Sprijină sănătatea sistemului imunitar
  • Reglează nivelul insulinei din sânge
  • Sprijină funcția pulmonară și sănătatea cardiovasculară.
  • Influențează expresia genelor implicate în dezvoltarea cancerului.

Ce este vitamina D?


În ciuda numelui, vitamina D este considerată un pro-hormon și nu este defapt o vitamină. Cu toate acestea, vitamina D poate fi sintetizată de corpul nostru atunci când lumina soarelui ne atinge pielea.

Vitamina D

Se estimează că expunerea la soare timp de 5-10 minute, de 2-3 ori pe săptămână, permite celor mai mulți oameni să producă suficientă vitamină D. Cu toate acestea, vitamina D se descompune foarte de repede, ceea ce înseamnă că depozitele pot scădea, mai ales pe timpul iernii.

Studiile recente au sugerat că un procent substanțial din populația globală este deficit de vitamina D.

Beneficiile vitaminei D


Iată care sunt cele mai importante beneficii ale vitaminei D pentru sănătatea noastră:

1) Vitamina D pentru oase sănătoase

Vitamina D joacă un rol important în reglarea calciului și menținerea nivelurilor de fosfor din sânge, doi factori care sunt extrem de importanți pentru menținerea oaselor sănătoase. Avem nevoie de vitamina D pentru a absorbi calciul din intestine.

Deficitul de vitamina D la copii poate provoca rahitism, o boală caracterizată prin înmuiere a oaselor.

La adulți, deficitul de vitamină D se manifestă ca osteomalacie sau osteoporoză. Osteomalacia are ca rezultat o densitate slabă a osului și o slăbiciune musculară. Osteoporoza este cea mai frecventă boală osoasă la femeile aflate în postmenopauză și bărbații mai în vârstă.

2) Reducerea riscului de apariție a gripei

Copiii cărora li s-au administrat 1 200 de unități de vitamină D pe zi, timp de 4 luni, în cursul iernii, au demonstrat o scădere a riscului de gripă.

3) Reducerea riscului de diabet

Mai multe studii au arătat o relație inversă între concentrațiile sanguine ale vitaminei D și riscul diabetului de tip 2. La persoanele cu diabet zaharat de tip 2, nivelurile insuficiente de vitamina D pot afecta negativ secreția de insulină și toleranța la glucoză. Într-un studiu singular, sugarii care au primit 2.000 de unități de vitamina D pe zi au avut un risc cu 88% mai mic de a dezvolta diabet zaharat de tip 1 până la vârsta de 32 de ani.

Vitamina D

4) Sugari sănătoși

Copiii cu tensiune arterială normală cărora le-au fost administrate 2.000 de unități internaționale (UI) din această vitamină pe zi au avut o rigiditate semnificativ mai scăzută a peretelui arterial după 16 săptămâni, comparativ cu copii cărora li s-au administrat doar 400 UI pe zi.

5) Sarcină sănătoasă

Femeile însărcinate care au deficit de vitamina D par a fi expuse unui risc mai mare de a dezvolta preeclampsie şi au nevoie de o cezariană.

6) Prevenirea cancerului

Vitamina D este extrem de importantă pentru reglarea creșterii celulare și pentru comunicarea celulă-celulă. Unele studii au sugerat că calcitriolul (forma hormonală activă a vitaminei D) poate reduce progresia cancerului prin încetinirea creșterii și dezvoltării de noi vase de sânge în țesuturile canceroase, creșterea mortalității celulelor canceroase și reducerea proliferării celulelor și a metastazelor. Vitamina în cauză influențează mai mult de 200 de gene umane, care pot fi afectate atunci când avem suficientă vitamină D.

Deficitul de vitamina D a fost, de asemenea, asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare, hipertensiune arterială , scleroză multiplă, autism , boala Alzheimer , artrita reumatoidă , severitatea astmului și gripa porcină , cu toate acestea sunt necesare studii mai fiabile înainte ca aceste asociații să poată fi dovedite.

Consum recomandat de vitamina D


Aportul vitaminelor poate fi măsurat în două moduri: în micrograme (mcg) și în unități internaționale (UI). Un microgram este egal cu 40 UI de vitamina D.

Aporturile recomandate de vitamina D pe toată durata vieții au fost actualizate de către Institutul de Medicină din SUA în 2010 și sunt prezentate astfel:

  • Sugari 0-12 luni – 400 UI (10 mcg).
  • Copii cu vârsta cuprinsă între 1 și 18 ani – 600 UI (15 mcg).
  • Adulții cu vârsta cuprinsă între 70 și 600 UI (15 mcg).
  • Adulți peste 70 – 800 UI (20 mcg).
  • Femeile gravide sau care alăptează – 600 UI (15 mcg).

Deficitul de vitamina D


Deși organismul poate crea acest tip de vitamină, există multe motive pentru care deficiența poate apărea. De exemplu, culoarea pielii mai închisă și utilizarea alifiei solare, reduc capacitatea organismului de a absorbi razele radiației ultraviolete B (UVB), necesară pentru producția de vitamina D.

O cremă de protecție solară cu factor de protecție (SPF) 30 poate reduce capacitatea organismului de a sintetiza vitamina cu aproximativ 95%. Pentru a începe producția de vitamina D, pielea trebuie expusă direct la lumina soarelui și să nu fie acoperită cu nimic.

Persoanele care trăiesc în zonele nordice sau în cele cu poluare ridicată, lucrează noaptea și stau acasă pe parcursul zilei, ar trebui să consume suplimente de vitamina D.

Vitamina D

Sugarii au nevoie de un supliment din acest complex, mai ales dacă sunt cu pielea întunecată sau au o expunere minimă la soare. Academia Americană de Pediatrie recomandă tuturor sugarilor alăptați să primească 400 UI pe zi de supliment pe cale orală; picăturile făcute special pentru copii.

Deși pot fi administrate suplimente, cel mai bine este să se obțină orice vitamină sau mineral pe cale naturală ori de câte ori este posibil.

Simptomele de deficit de vitamina D

Simptomele de deficit de vitamina D pot include:

    • Îmbolnăvire constantă.
    • Oboseală .
    • Oase dureroase sau durere de spate.
    • Stare depresivă.
    • Scăderea vindecării rănilor.
    • Căderea părului .
    • Dureri musculare.
    Dacă deficiența acestei vitamine poate duce la :
  1. obezitate
  2. Diabet
  3. hipertensiune
  4. depresie acută
  5. fibromialgie
  6. sindromul oboselii cronice
  7. osteoporoza
  8. boli neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer
  9. Deficitul de vitamina D poate, de asemenea, să contribuie la dezvoltarea anumitor forme de cancer, în special a cancerului de sân, a prostatei și a colonului . Explicăm acest lucru într-un mod mai detaliat mai târziu.

Surse alimentare ale acestei vitamine


Lumina soarelui este cea mai frecventă și mai eficientă sursă de vitamina D. Cele mai bogate surse din hrană sunt: uleiul de pește și peștele gras. Iată o listă cu alimentele din care se poate procura această vitamină:

  • ulei de ficat de cod, 1 lingură: 1360 UI
  • hering, proaspăt, brut, 113 grame: 1.056 UI
  • pește spadă, gătit, 113: 941 UI
  • ciuperci de maitake crude, 1 ceașcă: 786 UI
  • somon, 113 grame: 596 UI
  • sardine, conservate, 113 grame: 336 UI
  • lapte degresat fortificat, 1 ceașcă: 120 UI
  • ton,100 grame: 68 UI
  • ou, carne de pui,: 44 UI

Referințe

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)