Sucul de sfeclă, beneficii pentru sănătate, utilizări, efecte secundare și altele

Sucul de sfeclă (cunoscut și ca „suc de sfeclă roșie”) este bogat în substanțe nutritive esențiale, cum ar fi acidul folic, potasiu și vitamina C. Este o sursă superioară de nitrați, nutrienți găsiți în legume cu frunze verzi.

Beneficiile sucului de sfeclă

Conform cercetărilor recente, nitrații anorganici din sucul de sfeclă sunt transformați în organism în nitrit și oxid nitric, molecule implicate în dilatarea vaselor de sânge. Ca urmare, s-a constatat că sucul de sfeclă crește fluxul sanguin către mușchi și către creier, dar are și alte beneficii, după cum urmează:

1) Scade nivelul tensiunii arteriale

Unele studii arată că sucul de sfeclă poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale. Într-un studiu publicat în 2015, în revista americană Hipertensiune arterială, ne informează că consumul zilnic de 250 mililitri de suc de sfeclă determină scăderea hipertensiunii arteriale. 

După patru săptămâni, în care participanții au consumat de suc de sfeclă zilnic, subiecții cu hipertensiune au avut o scădere semnificativă a tensiunii arteriale comparativ cu cei care au băut un placebo (un suc de sfeclă fără nitrat). 

În plus, cercetătorii au descoperit o îmbunătățire a funcției endoteliale (funcționarea căptușelii interioare a vaselor de sânge). 

2) Performanță și energie

Adesea consumat de sportivi, pentru a îmbunătăți performanța, unele studii sugerează, că sucul de sfeclă poate contribui la stimularea rezistenței și îmbunătățirea performanței la efort. 

Într-un raport publicat în 2017, oamenii de știință au analizat 23 de studii publicate anterior despre efectele consumului sucului de sfeclă asupra rezistenței cardiorespiratorii la sportivi. Rezultatele au arătat că sucul de sfeclă a îmbunătățit rezistența, a crescut timpul până la epuizare și a crescut fluxul de oxigen.

3) Inflamația

Sucul de sfeclă poate fi consumat de persoanele obeze pentru reducerea inflamației (factor de risc pentru bolile cardiovasculare, diabetul de tip 2 și cancerul). Studiul a arătat că sucul de sfeclă poate lupta împotriva radicalilor liberi care distrug ADN-ul.

Efecte secundare

Culoarea roșie naturală a sucului de sfeclă poate adăuga temporar o nuanță roșie la urină și scaune.

Sucurile crude conțin niveluri ridicate de oxalați, substanțe care se găsesc în mod natural în multe alimente cum ar fi spanacul, rubarba, migdalele și cacao. Consumarea unor niveluri ridicate de oxalați poate promova dezvoltarea unor pietre la rinichi la unii oameni. 

Consumul de suc de sfeclă poate interfera cu modul în care corpul dumneavoastră metabolizează medicamentele. Potrivit unui studiu, o femeie de 50 de ani, care luase metotrexat pentru psoriazis, a dezvoltat intoxicație cu metotrexat după ce a consumat suc de sfeclă roșie.

Rețete de suc de sfeclă

Deoarece sucul de sfeclă are o aromă atât de puternică, uneori este amestecat cu alte sucuri (cum ar fi morcovul, mărul și lămâia) înainte de a fi băut pentru a-i îmbunătăți gustul.

Surse și studii