Soia: proprietăți, inamicul bolilor și super alimentul viitorului

Soia este un super-aliment. Soia este extrem de benefic pentru organism și este unul dintre alimentele, care poate înlocui carnea cu succes.Se spune că soia este alimentul viitorului și va salva omenirea de la foamete. De asemenea, acest aliment minune previne și vindecă o sumedenie de boli și afecțiuni. Într-un cuvânt, soia este hrana pe care trebuie s-o consumăm în fiecare săptămână, pentru că ne aduce numai beneficii.

De la salam de soia la aliment sănătos


Vechile scrieri japoneze şi chineze pomenesc de soia că aliment medicament şi plantă sfântă. La sfârşitul secolului XX, avea să devină una din cele mai cultivate plante de pe glob. La noi în ţară, soia şi-a câştigat o proastă reputaţie când, în anii ’80, tot romanul mânca salam de soia. Acesta era preparat din resturi de carne, soia furajeră prost prelucrata şi aditivi chimici. în timp ce Occidentul se dădea în vânt după soia, considerând-o o adevărată delicatesă, noi o respingeam.

Astăzi, soia a revenim în alimentaţia romanului, sub o formă mult mai sănătoasă. Foarte bogate în proteine şi grăsimi, boabele acestei plante au o compoziţie foarte asemănătoare cu cea a cărnii, motiv pentru care a şi fost supranumită carnea vegetală. Dar soia nu conţine proteine toxice, ea fiind un prieten al sănătăţii, nu un inamic cum e carnea.

Soia, inamicul cancerului


Atenţia deosebită acordată acestei plante provine din observaţia că, la populaţiile asiatice, unde este consumată din belşug, boli precum cancerul, ateroscleroza, senilitatea, accidentul vascular, au o incidenţă scăzută. Pe lângă bogăţia de vitamine şi minerale, soia conţine şi nişte substanţe foarte speciale, numite izoflavone, care măresc imunitatea, împiedica mutaţiile celulelor normale în celule canceroase, asigura permeabilitatea şi flexibilitatea vaselor de sânge.

Soia

Soia, inamicul cancerului

Ultimele cercetări arată ca boabele de soia au calitatea de a ne proteja împotriva dezvoltării cancerului de prostată şi a celui mamar. Cercetătorii considera că soia inhiba în cancer dezvoltarea a noi vase de sânge, înfometând astfel tumoarea şi stopând dezvoltarea ei. Cele mai bogate surse de izoflavonoide, inamicii cancerului, sunt în laptele din soia, iaurtul de soia şi tofu, în timp ce produsele procesate, sunt sursa cea mai săracă.

Cine mănâncă soia nu suferă de inimă


O dietă bogată în soia este recomandată în hepatită cronică, surmenaj intelectual, astenie, convalescenţă, afecţiuni dermatologice, litiaza renală. în medicină naturistă, soia este indicată în arteroscleroza, sub formă de ulei de soia, bogat în grăsimi nesaturate, în cure de o lună de zile. Pentru fragilitate vasculară, se recomandă consumul zilnic de alimente pe bază de soia, cât mai puţin procesată.

Soia e utilă şi în cardiopatie ischemică, în tratarea sechelelor după accidente vasculare, în prevenirea hipertensiunii. Conţinutul ridicat de lecitina din soia (2 %) contribuie la scăderea nivelului colesterolului şi zahărului în sânge, la curăţarea pereţilor vasculari, la îmbunătăţirea proceselor metabolice. Persoanele care folosesc soia frecvent în alimentaţie suferă destul de rar de afecţiuni cardiovasculare. Se recomandă ca, în fiecare zi, să se ia cel puţin o lingură de boabe de soia.

Uleiul de soia vindeca rinichii


Uleiul de soia în cantităţi mari conţine hormoni masculini şi feminini, care contribuie la prevenirea pericolului pierderii sarcinii la femei şi cresc potenta bărbaţilor de vârstă medie şi înaintată. Sarea sterilizata amestecată cu ulei de soia se foloseşte pentru injecţii subcutanate în creşterea rezistenţei organismului în fata tuberculozei.

Uleiul de soia este folosit în afecţiunile rinichilor, ale sistemului nervos, creşte imunitatea organismului, îmbunătăţeşte activitatea intestinului. Vitamina E din uleiul de soia stimulează activitatea musculară, împiedica îngrăşarea peste măsură, îmbunătăţeşte consumul de oxigen în ţesuturi şi dezvolta capilarele. Potrivit nutriţioniştilor, laptele de soia are calităţi dietetice deosebite, fiind recomandat în orice cură de slăbire. Deoarece nu provoacă aciditate gastrică precum laptele de vacă, e indicat în afecţiuni gastrice şi intestinale.

Alimentul diabeticilor


Soia ajuta la combaterea fragilităţii oaselor. Femeile din China şi Japonia nu sunt afectate de osteoporoza pentru că mănâncă zilnic cel puţin 100 grame de soia boabe. Din acest motiv, soia ajuta la prevenirea fracturilor datorită conţinutului ridicat de calciu. În caz de dereglări ale ciclului menstrual şi hipermenoree, se recomandă consumul zilnic de soia. Perioada de sângerare se va reduce cu două zile şi simptomele dureroase vor dispărea.

Soia

Soia, alimentul viitorului

Efecte benefice apar şi în cazul menopauzei, soia ajutând femeile să scape de manifestările neplăcute ale acestei perioade. Soia ar trebui să fie şi alimentul diabeticilor. Noile studii au arătat că, deşi nu conţine zaharuri, carnea perturba grav metabolismul şi agravează boala diabetică. Soluţia este carnea vegetală, adică produse cu soia, foarte bogate în proteine netoxice. Soia protejează celulele nervoase de degradare, ajuta la menţinerea memoriei la vârste înaintate, motiv pentru care e utilizată în profilaxia bolii Alzheimer şi dementei şenile.

Hrana ideală


Soia conţine protide, lipide, glucide, săruri minerale, calciu, fier, fosfor, potasiu, sodiu, sulf, vitaminele A, B, D, E, F, diastaze, lecitina, ceară, răşină, celuloză, cazeina. Este un aliment complet, uşor digestibil. Energetic viguros, remineralizat, echilibrant celular. Se recomanda în completarea alimentaţiei la copii, la persoanele demineralizate, surmenate, nervoase. Se administrează ca boabe sau faina.

Conţine de două ori mai multe proteine decât carnea, tot atâta lecitina cât gălbenuşul de ou, cazeina cât orice produs lactat şi este bogată în fibre alimentare. Preparatele din soia sunt ideale pentru oamenii care au o intoleranţă la lactoză sau sunt alergici la laptele tradiţional de origine animală. Iar dacă mai adăugaţi şi faptul că soia este destul de ieftină şi că o puteţi cumpăra într-o mulţime de forme (soia texturată, granule, semipreparate) şi o puteţi prepara în cele mai diverse reţete, vă puteţi convinge că aveţi de-a face cu un aliment foarte valoros, menit să asigure alimentaţia completă, sănătoasă, aşa cum recomanda nutriţioniştii tuturor timpurilor.

Soia în bucătărie


Soia este nu numai medicament, ci şi o delicatesă culinară. Se găseşte în magazine sub cele mai diverse forme, de la pulbere, granule, până la bucăţi mari sau preparate pe bază de soia.

  • Soia texturată (carnea de soia), atunci când este fiartă sau prăjită, seamănă aproape perfect cu carnea, că gust şi consistenţă. Feliile de soia se folosesc la şniţele, tocăniţă, friptură. Pot înlocui carnea din orice reţetă, mai puţin pe cea din piftie, deoarece soia nu conţine colagen.
  • Granule de soia – tocături, umpluturi, icre, lapte şi pateu de soia.
  • Lapte de soia – substituie cu succes laptele de vacă, fiind recomandat mai ales vârstnicilor, pentru conţinutul bogat de aminoacizi esenţiali.
  • Brânză de soia (tofu) – se obţine din laptele de soia peste care se adăugă un coagulant (cum ar fi lămâia). Aceasta e o specialitate asiatică la mare preţ în Japonia, China, Thailanda. Este o pastă albă, gata sărată şi condimentată, recomandată de nutriţionişti deoarece păstrează calităţile benefice ale soiei.
  • Mezelurile din soia, de la salam, cârnaţi, cabanos sau pateu, la chifteluţe ori „carne“ tocată, sunt excelente la gust, dar nu chiar aşa sănătoase, deoarece conţin aditivi chimici şi conservanţi.
  • Sosurile din soia se folosesc în special ca adaos la orez ori la brânză din soia.
  • Din faină de soia, combinată cu făină de grâu, se obţin produse de patiserie şi pâine extrem de gustoase şi de utile diabeticilor, deoarece mai săracă în zaharuri.

Cura cu muguri de soia


Mugurii de soia sunt buni în salate de crudităţi. Cura cu aceşti muguri este cea mai indicată metodă de a consuma soia pentru restabilirea sănătăţii organismului.

  1. Se umple un borcan de 800 ml pe sfert cu boabe de soia bine spălate şi de calitate bună.
  2. Se umple apoi borcanul pe jumătate cu apă călduţă, se leagă bine la gură cu un tifon.
  3. Se lasă 12 ore boabele de soia la macerat, după care se scurge apă.
  4. Vreme de 5-7 zile, seminţele germinează, timp în care, se vor spăla de 2-4 ori pe zi, după care se vor pune la scurs (aşezând borcanul cu gura în jos), aşa încât boabele să fie mereu umede, dar să nu stea înmuiate în apă.
  5. Atunci când au făcut colţişori de 2-4 centimetri, scoatem germenii din borcan, îndepărtăm cojile şi boabele care nu au germinat şi se pune la frigider. Din 400 de grame de seminţe de soia se poate obţine un kilogram şi jumătate de germeni de soia. Se recomandă circa 40 de grame de muguri de soia pe zi.

Să preparăm singuri lapte de soia


Laptele de soia se găseşte în magazine, însă puteţi să-l pregătiţi şi în casă. Trebuie să puneţi la înmuiat un kilogram de seminţe uscate de soia în apă cu puţină sare, la temperatura camerei, timp de 16-18 ore. Seminţele înmuiate se spala bine şi se trec prin maşina de tocat carne. Masa obţinută se amestecă cu 4 litri de apă (la temperatura camerei) cu sare şi se lasă vasul descoperit pentru 40-50 de minute, mestecând din când în când cu o lingură din lemn.

Soia

Soia, hrana perfectă

Se strecoară lichidul printr-un tifon şi se stoarce bine. Se mai trece încă o dată prin maşina de tocat carne sau se pisează foarte bine. Se pun din nou 4 litri de apă (la temperatura camerei) cu mai puţină sare, se lasă vasul descoperit 40-50 de minute, se amesteca şi se strecoară în final prin acelaşi tifon. Se amestecă lichidele şi se pun la fiert. Laptele obţinut are gust de mazăre. La loc călduros, laptele de soia se acreşte în 12-18 ore. Iaurtul, brânză şi alte produse lactate preparate din lapte de soia pierd gustul iniţial de mazăre. Masa de soia rămasă după pregătirea laptelui conţine multe proteine. Este un izvor vegetal de fier care se asimilează uşor şi o sursă bogată de celuloză. Aceasta se adăugă în făină, în părţi egale. O lingură din această masă de soia înlocuieşte un ou.

Formula sănătăţii


Iată ce conţinut benefic sănătăţii are alimentul numit soia:

  • Proteine 40 mg/100g
  • Grăsimi vegetale 20 mg/100g
  • Lecitina 2 mg/100g
  • Calorii 141 Kcal/100g
  • Colesterol 0
  • Magneziu 242 mg/100 g
  • Calciu 260 mg/100 g
  • Vitamina E 13,3 mg/100 g
  • Vitamina Bd 0,63 mg/100 g
  • Fier 12 mg/100 g
CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)