Este zahărul un drog? Cât zahăr trebuie să consumăm?

zahărul un drog

Zahărul este un drog sau nu? Această problemă a fost discutată de mai bine de un deceniu. Zahărul ne gâdilă receptorii responsabili cu eliminarea dopaminei, la fel ca alcoolul și nicotina.

Oamenii de știință știu că excesul de zahăr este vinovatul pentru o serie de boli care pun viața în pericol. Chiar și așa, consumul de dulciuri în întreaga lume continuă să crească.

Niciun părinte responsabil nu îi va permite copilului său să mănânce foarte multe dulciuri, dar chiar și așa, el își va lua porția de zahăr din alte alimente, aparent sănătoase. De exemplu cereale, sucuri naturale sau chiar și dulceață.

Ce este zahărul?


Zaharul este un carbohidrat simplu , care aparține unei clase de substanțe chimice. Există în multe forme diferite.

Cele trei tipuri principale de zahăr sunt zaharoza, lactoza și fructoza.

Specialiștii spun că zaharul are nutrienți zero și sunt calorii goale „care pot duce la kilograme în plus, sau chiar obezitatea”.

În martie 2015, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat noi orientări care recomandă ca adulții și copiii să își reducă aportul de zaharuri adăugate la mai puțin de 10% din consumul total de energie. O reducere suplimentară sub 5% este asociată cu beneficii suplimentare pentru sănătate.

Termenul „zaharuri libere” se referă la orice glucoză, fructoză și zaharoză adăugată la alimente și băuturi, precum și zaharurile care se găsesc în mod natural în siropuri, miere și suc de fructe. Termenul nu se aplică zaharurilor naturale găsite în fructele, legumele sau laptele proaspăt, deoarece nu există dovezi care să lege aceste zaharuri de problemele de sănătate.

De ce avem nevoie de zahăr?

zahărul un drog

Creierul uman absoarbe zahărul într-o anumită măsură. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a adoptat în 2014, cantitatea de 25 de grame de zahăr pe zi ca limită acceptabilă. 

Cu toate acestea, aproape orice sticlă de suc sau suc natural proaspăt stors, depășește limitele stabilite. Acesta este motivul pentru care copiii dezvoltă aceleași boli ca și alcoolicii, iar unii experți susțin că zahărul este un drog.

Pentru a combate această tendință, unii se bazează pe mecanismul slab înțeles al „curățării corpului de otrăvuri și toxine”. Consumul necugetat de produse pentru detoxifierea organismului (precum ceaiul verde sau produsele naturiste) pot duce la dezechilibre grave în organism.

În vremuri demult apuse, consumul de zahăr a fost adoptat în scopuri medicinale și nu ca hrană. Zahărul, omniprezent astăzi, a fost cândva o substanță asociată cu sclavia și colonizarea. Pe măsură ce producția a crescut, datorită invaziei britanice a zonei tropicale, zahărul a fost folosit zilnic. Astfel s-a transformat într-un aliment. Pentru că tot ceea ce se producea, trebuia vândut. Oamenii au căzut într-o capcană economică.

Observând starea de sănătate a subiecților care au consumat prea mult zahăr, cercetătorii au ajuns la concluzia că poți să le reduci ușor aportul și să fii sănătos. Totul se poate face treptat, reducând doza de zahăr consumată într-o zi. Probabil că vom avea nevoie de decenii pentru ca doza zilnică de zahăr să scadă la nivel mondial.

În munca lor, cercetătorii compară această dependență cu fumatul. Desigur, câteva țigări pe zi sunt mai bune decât un pachet de zahăr. Dar oare să fie așa? Problema este că zahărul este prezent în numeroase alimente, pe care noi le considerăm sănătoase.

Cât zahăr conțin alimentele?

Bauturi nealcoolice


Consumul de băuturi și sucuri zaharoase poate contribui la majoritatea aportului zilnic de zahăr.

  • Coca-Cola ( 330 ml): 7,25 lingurițe de zahăr
  • Red Bull : 5,35 lingurițe de zahăr
  • Sprite : 7,61 lingurițe de zahăr

Fructe


Fructele conțin un tip de zahăr numit fructoză. Fructele proaspete nu au zahăr adăugat, dar nivelul de zahăr variază de la 1 linguriță la 100 de grame la afine până la peste 3 lingurițe din struguri.

Toate cifrele de mai jos arată zahărul natural pentru o porție de 100 de grame

  • Mango: 2,75 lingurițe de zahăr
  • Banane: 2,48 lingurițe de zahăr
  • Mere: 2,11 lingurițe de zahăr
  • Ananas: 2 lingurițe de zahăr
  • Struguri: 3,14 lingurițe de zahăr
  • Lămâi: 0,5 linguri de zahăr
  • Kiwi fructe: 1,82 lingurițe de zahăr
  • Caise: 1,87 lingurițe de zahăr
  • Căpșuni: 0,99 lingurițe de zahăr
  • Zmeură: 0,9 lingurițe de zahăr
  • Afine: 2.02 lingurițe de zahăr
  • Căpșuni: 0.87 lingurițe de zahăr
  • Tomate: 0,53 lingurițe de zahăr

Acest tip de zahăr este unul sănătos și trebuie consumate în fiecare zi.

În cazul prăjiturilor, zahărul ajuta că acestea ca capete culoarea maronie. De asemenea, prin adăugarea zahărului se pune în valoare aroma mâncării respective şi din această cauză alimentele de tip fast food sunt bogate zaharuri. Şi o franzelă pentru a avea un gust mai bun are în compoziţie foarte mult zahăr.

Sosurile pentru salată, ketchupul şi sosul dulce şi picant conţin un cub de zahăr în fiecare 75 de grame.

zahărul un drog

O brioşă, o porţie de fulgi de porumb pot să conţină între patru şi şase cuburi de zahăr.

Pâinea integrală, biscuiţi cu conţinut scăzut de grăsimi, iaurtul cu un conţinut scăzut de grăsime pot conţine între un cub şi patru cuburi de zahăr.

Cele mai multe alimente pe care le trecem în categoria celor sănătoase, cum ar fi iaurt, alimente cu puţine calorii, sucurile de fructe, conţin mai mult zahăr decât ne dăm seama. Zahăr adăugat conţin şi cerealele pentru micul dejun, dar şi conservele din fructe şi legume.

Cum ne ferim de produsele care conțin zahar ascuns?

Metoda este una simplă și ingenioasă, pentru că la 100 de grame de produs dacă pe etichetă sunt trecute mai mult de 15 grame din zaharuri totale, atunci însemnă că respectivul produs conține cantități importante de zahăr ascuns.

Produsele care conţin 5 grame de zaharuri totale sau mai puţin în 100 de grame reprezintă un produs care are un conţinut scăzut de zahăr.

Consumul ridicat de zahăr, boli


Iată ce boli poate provoca consumul ridicat de zahăr.

Obezitatea: Un studiu recent efectuat la QJM a constatat că consumul de zahăr produce obezitatea.

Boala cardiacă: Cercetarea publicată în JAMA a investigat aportul de zahăr și decesele legate de bolile cardiovasculare . Ei au concluzionat că: „Majoritatea adulților  consumă mai mult zahăr decât se recomandă pentru o dietă sănătoasă. Am observat o relație semnificativă între consumul de zahăr adăugat și riscul crescut de mortalitate din bolilor cardiovasculare”.

Diabet zaharat de tip 2: Deși zahărul nu provoacă direct diabet, persoanele care consumă mai mult zahăr decât media sunt mai susceptibile de a fi supraponderale , ceea ce reprezintă un factor de risc pentru diabetul de tip 2.

Concluzia este că trebuie să evitați toate produsele care au zahăr adăugat. Cele mai sănătoase sunt fructele și legumele.

Referinte

Raport complet (toate substanțele nutritive): 45307763, Coca-Cola, băuturi răcoritoare, UPC: 04904403. (2018, ianuarie). 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top