Dieta cu năut

Năutul este o leguminoasă din familia fasolei şi, întocmai ca boabele de fasole, cele de naut înglobează o serie de nutrienţi benefici sănătăţii. Năutul a fost considerat multă vreme un ingredient al sărăciei, fiind asociat cu celebrul nechezol care ţinea loc de cafea în perioada comunistă.

Însă, nechezolul era făcut din boabe prăjite de ovăz, nu de naut. În realitate, năutul este un aliment minune, recomandat cu căldură de nutriţionişti pentru o alimentaţie echilibrată şi sănătoasă. Folosit încă din antichitate ca medicament, şi astăzi năutul este pe lista legumelor cu mare efect terapeutic.

Protejează inima, îi ajută pe diabetici, este un elixir al vieţii de cuplu şi, nu în ultimul rând, datorită bogăţiei de proteine, este ideal în lupta cu kilogramele. Aşadar, să redescoperim năutul, cunoscându-i cele mai utile recomandări în sănătate, dar şi în gastronomie, celebrul humus având la baza boabe de naut.

Proteine mai bune decât cele din carne

    Năutul este bogat în minerale, cu rol în eliminarea conservanţilor din organism, proteine (24%), săruri minerale, vitamina E şi complexul de vitamine B. Cu un procent consistent de hidraţi de carbon (67,8%) şi grăsimi, năutul are o valoare alimentară deosebită. Înlocuieşte cu succes carnea, deci e un aliment ideal dacă vreţi să renunţaţi la carne roşie. Cele din boabele de naut se absorb lent şi asigură un tranzit intestinal optim.

O cană plină de naut, echivalentul a 150 de grame, asigură cu 50% mai mult decât necesarul zilnic de molibden, 80% din cel de mangan, 70% din cel de acid folic, 50% din cel de fibre, 40% din cel de triptofan, 30% din cel de proteine. Cuprul, fosforul, calciul şi fierul sunt alte elemente din compoziţia năutului. Fierul produce energie, iar magneziul sporeşte cantitatea de enzime care produc antioxidanţi.

naut

Aceste boabe mai conţin aminoacizi vegetali, zaharuri cu absorbţie lentă, care stimulează buna funcţionare a nervilor, muşchilor, enzimelor şi hormonilor. Dieta care conţine naut are efecte antioxidante şi antistres, normalizează tranzitul intestinal, protejează împotriva bolilor de inimă, reglează somnul şi previne diferite forme de cancer. Extern, aplicaţiile cu făină de naut sunt utile în pleurezii, pentru atenuarea durerilor, în răceli, nevralgii.

Indice glicemic scăzut

    Cura cu naut este ideală în primul rând peroanelor care suferă de diabet. Indexul glicemic al năutului este foarte scăzut, având valori între 28-32, ceea ce presupune o digestie uşoară a carbohidraţilor. Acest proces asigura scăderea şi creşterea lentă a nivelului de zahăr din sânge, ajutând la o energizare mai eficientă a organismului şi la controlul apetitului. Astfel, năutul previne creşterea prea rapidă a nivelului de zahăr din sânge imediat după masă, fiind de folos persoanelor hipoglicemice. Studiile ştiinţifice au demonstrat că năutul corectează excesul de colesterol şi trigliceride din sânge şi previne diabetul. În digestie, năutul este ideal, ajuta intestinele să-şi mărească volumul, prevenind astfel constipaţia şi alte probleme neplăcute, chiar şi cancerul de colon. Un studiu efectuat în SUA a dovedit că bolile de inimă pot fi prevenite cu ajutorul unei diete bogate în năut. Acest lucru se datorează conţinutului de flavonoide cu rol antioxidant (quercetina, kemferol, miricetina) şi de fenoli (acidul ferulic, clorogenic, cafeic, vanilic). Antioxidanţii sunt concentraţi mai ales în învelişul exterior al boabelor, nivelul acestora fiind mai pregnant în soiurile închise la culoare. Mai mult, s-a constatat că năutul este diuretic, antiseptic urinar, vermifug. Este recomandat în oligurie, litiaza urinara, digestie lentă, stări congestive ale ficatului, astenii, activităţi care necesita efort fizic. Preparat sub formă de decoct (trei linguriţe de boabe se fierb timp de 10 minute în 300 ml cu apă), năutul combate paraziţii intestinali de orice fel. Tratamentul cu două căni de decoct pe zi trebuie urmat timp de o săptămână.

Apa de naut, agent terapeutic

         Năutul prăjit şi apoi măcinat are un efect puternic asupra aparatului digestiv şi a sistemului nervos. Astfel că din naut se prepară o băutură care înlocuieşte cu succes cafeaua. Iar licoarea aceasta gustoasă poate fi recomandată şi copiilor, deoarece le sporeşte apetitul şi îi ajută să crească în greutate. Apa de naut combate răceală şi reda vitalitatea, după o viroză de sezon. Mai mult, specialiştii apreciază că apa de naut este un adevărat elixir pentru sănătate, folosit în foarte multe tratamente naturiste. Aceasta se obţine în două moduri: prin strecurarea boabelor de naut fierte sau se prepară din două linguri de boabe, care se lasă la macerat într-o cană de 250 ml cu apă rece. După 12 ore, apă tonică se strecoară. Calităţile apei de naut nu se opresc aici, ea fiind apreciată şi că revigorant masculin, mărind potenta. Fiind un medicament foarte puternic, apa de naut e contraindicata în febră, hipertensiune şi stări de iritabilitate nervoasă. Dar e recomandată în terapia asteniei fizice şi psihice. Fierul din boabele năutului produce energie, aceasta leguminoasă fiind un tonic fără egal. Datorită conţinutului de triptofan, contribuie la terapia insomniilor.

Boabele care au grijă de silueta

    Năutul încetineşte îmbătrânirea datorită magneziului. Este benefic pentru fertilitate, e considerat la multe popoare drept un stimulent sexual pentru bărbaţi. Fiind un aliment cu o cantitate redusă de grăsimi şi conţinut ridicat de fibre, năutul este o alegere bună pentru persoanele care vor să-şi ţină sub control greutatea. Este hrănitor, pentru că este bogat în proteine, nu îngraşă, pentru că are puţine calorii. Tranzitul intestinal va funcţiona perfect, o ceaşcă de naut asigurând 50% din necesarul zilnic de fibre. Se pare că năutul, cunoscut şi sub denumirea de „fasole Garbanzo“, este secretul pentru o siluetă de invidiat. Este foarte săţios şi amâna foamea. Este ideal şi pentru vegetarieni, deoarece suplineşte nevoia de carne. Năutul este considerat unul dintre primele 10 alimente foarte sănătoase pentru bebeluşii de peste un an. În general, nu cauzează alergii, dar poate da probleme digestive, datorită conţinutului mare de proteine. Singurele contraindicaţii ale dietei cu naut se adresează persoanelor care suferă de gută sau au probleme cu rinichii, ştiut fiind faptul că năutul conţine purine. Aceste persoane trebuie să ceară avizul medicului înainte de a urma terapia cu naut.

Cum se prepară un humus?

Ca aliment, năutul sta la baza preparării celebrului humus oriental. Humusul s-a extins din Orient şi în ţările europene, fiind astăzi un preparat din ce în ce mai căutat şi în România. Seamănă cu fasolea bătută şi se obţine cam la fel.

  • Se aleg boabele, se spala bine şi se lasă la înmuiat 4-5 ore.
  • Apoi se pun într-un vas cu apă, o cană de boabe la 3 căni de apă, şi se fierbe la foc mic, cam două ore.
  • La oală de presiune, năutul fierbe în 40 minute. Orientalii pun puţin bicarbonat de sodiu în apă în care fierb năutul.
  • Când s-au fiert bine, se scurge apă şi se pasează boabele. În piureul obţinut, se toarnă pasta de susan, sucul unei lămâi, o ceapă mică tocată mărunt, usturoi, ardei.
  • În final, se afauga ulei de măsline, condimente, o roşie şi pătrunjel, tocate foarte mărunt.
  • Se amestecă bine compoziţia. Înainte de a degusta aceasta delicatesă, humusul trebuie să stea măcar o oră la frigider. Boabele de naut sunt foarte gustoase preparate şi după alte reţete.

Pentru humus se poate folosi şi faină de naut. Proprietăţile năutului îl fac foarte asemănător soiei, aşadar poate fi folosit pentru pilafuri, chifteluţe, piureuri. În sud-estul Asiei, oamenii prepară din naut o varietate de tofu, cunoscută sub numele de Burmese tofu. Dacă vreţi un snack sănătos şi revigorant, amestecaţi într-un mic bol boabe de naut fierte cu condimentele sau ierburile favorite şi mâncaţi prepartul ca pe alune. În salate, boabele de naut sunt delicioase. Paştele fierte pot fi amestecate cu boabe de naut, ulei de măsline, brânză feta şi oregano. Boabele pot fi adăugate în orice supă.

Pâine şi biscuiţi

    Năutul are gust de alune şi o textură cremoasa, fiind în general acceptat uşor şi de către bebeluşi. De la naut se pot valorifica atât păstăile verzi, cât şi boabele. Păstăile se prepară ca fasolea verde. Măcinate, boabele pot fi adăugate în tocănite. Pot fi folosite în salate sau fripturi, în loc de popcorn, sub formă de dulciuri după de au fost ţinute în sirop sau chiar în produse alcoolice cum ar fi sake. Cele mai cunoscute preparate culinare pe bază de naut sunt cele arabe: couscous (cu boabe întregi), humus (piure), falafel (piure de naut prăjit).

În diferite colţuri ale lumii, faină de naut se foloseşte pentru produse de panificaţie: în Italia, se obţin din ea aşa-numitele panelli, la Marsilia – panisse, în India – Besan Puda, în timp ce, în Afganistan şi Iran, faină de naut este folosită la prepararea biscuiţilor. În comerţ găsim naut la magazinele de produse naturiste, dar şi la alimentare. Există naut îmbuteliat la borcane sau la conservă.

Spre deosebire de alte alimente, năutul conservat îşi păstrează în mare parte calităţile nutritive, pierderile fiind de numai 15%. Se păstrează totodată complexul de vitamine B. În schimb, se pierde 45% din acidul folic. Dacă optaţi pentru năutul conservat, este bine să verificaţi conţinutul de sare sau aditivi. Rezistă aproximativ un an de zile într-un spaţiu întunecat şi răcoros, iar năutul gătit poate fi ţinut la frigider maximum 3 zile. Găsim însă şi naut uscat (la vrac sau preambalat). Atunci când îl cumpăraţi uscat, este bine să urmăriţi să nu dea semne de umezeală sau de insecte, iar seminţele să fie întregi.

Cicero şi-a luat numele de la naut

    Năutul este unul dintre cele mai vechi alimente, fiind cunoscut încă din Antichitate, cu aproximativ 3.000 de ani i.Hr., sub numele de hallaru, în Mesopotamia. Dar în sudul Franţei, se consuma naut chiar acum 9.000 de ani. În lumea latină, era cunoscut drept cicer, nume derivat din grecescul vechi kickere. Năutul era un aliment popular în rândul claselor sărace din Egipt, Grecia şi Roma. Potrivit unei legende, însuşi poetul Horaţiu, plictisit şi dezgustat de luxul cetăţii, ar fi savurat cu mare plăcere o mâncare de naut. O altă legendă spune despre vestitul orator roman Mărcuş Tullius Cicero, care şi-ar fi dobândit numele de familie tocmai din cauza unei aluniţe de pe faţă, în formă de boabă de naut. Specia de naut care se cultivă în zilele noastre se numeşte Cicer Arietinum. Astăzi, năutul este extrem de popular în India (două treimi din recolta mondială) şi în ţările musulmane, dar şi în Sicilia şi Spania. În timpul celui de-al doilea război mondial, boabele prăjite de naut au fost folosite de europeni pe post de înlocuitor pentru cafea. Astăzi, peste 7 milioane de tone de naut sunt cultivate în 45 de ţări, făcându-l una dintre cele mai populare legume.

20 de feluri de naut

    Deşi multă lume crede că năutul este doar bej la aspect, există mai multe sortimente, cum ar fi năutul roz, negru, verde sau maroniu. Dintre cele 20 de tipuri existente, în comerţ găsim unul cu boabe mai micuţe şi închise la culoare (soiul Deşi) şi unul cu boabe deschise la culoare (Kabuli). În momentul recoltei (în luna mai), năutul este verde. La căldură, se usucă rapid, căpătând culoarea specifică, brun deschis. Năutul este o legumă din familia Fabaceae, alături de soia, linte, mazăre şi fasole. La maturitate ajunge la 20-50cm înălţime. Boabele de naut se găsesc în teci, câte 2-3. Florile de naut sunt similare celor de fasole, fiind, în general, albe sau violete.

Speranţa bolnavilor de vitiligo

    Cercetătorii indieni afirma că năutul ar putea sta la baza unui tratament aşteptat de milioane de bolnavi de vitiligo din întreaga lume. Studiul acestora a relevat că aplicarea unui unguent cu naut peste zonele depigmentate poate trata eficient boală, ajutând la repigmentarea pielii şi controlând eficient extinderea bolii. În cadrul cercetărilor, pacienţii au reuşit să-şi recapete pigmentul în 20-90 zile. Se pare că eficienţa unguentului derivă din aminoacizii conţinuţi în năut. Aceştia promovează sinteza melaninei şi regenerarea pigmentului.

Tiberiu M

A-ți cunoaște neștiința este partea cea mai bună a cunoașterii!