uleiul de floarea-soarelui

De ce nu e bun uleiul de floarea-soarelui pentru prăjeli

Romanii consuma ulei de floarea soarelui din cauza tradiţiei, a preţului redus şi, mai ales, a lipsei de informare.

Ce conţine uleiul de floarea soarelui?

Spre deosebire de uleiul de măsline bogat în acizi graşi omega 9, uleiul de floarea soarelui se remarcă prin proporţia mare a acizilor graşi omega 6 din compoziţia să (aproximativ 70%).

În fobia de colesterol, cercetătorii americani şi instituţiile de sănătate au recomandat înlocuirea grăsimile săturate, considerate la acea vreme responsabile de creşterea colesterolului, cu uleiuri vegetale polinesaturate, precum cel de floarea soarelui, soia, porumb, susan, seminţe de struguri, etc. Astfel, începând cu 1960, uleiul de floarea soarelui şi margarina obţinută din acesta au invadat America şi unele ţări europene.

Cum ne influenţează sănătatea uleiul de floarea soarelui?

Peste decenii, s-a observat că, în ciuda aşteptărilor, numărul de decese cauzate de bolile cardiovasculare a crescut puternic. Studiile numeroase, desfăşurate peste tot în lume, au arătat că acizii graşi omega 6 nu sunt chiar atât de sănătoşi cum se credea, iar consumul lor în exces poate fi periculos pentru sănătate.

Uleiul de floarea soarelui prezintă un alt mare neajuns, şi anume este sărac în acizi graşi omega 3. Aceştia la fel ca şi acizii graşi omega 6 nu pot fi sintetizaţi de organism şi sunt luaţi din alimente. Produsele procesate din alimentaţia omului modern abundă în acizi omega 6 şi sunt deficitare în omega 3. Cercetarea a constatat că excesul cronic de omega 6 asociat cu penuria de omega 3, creşte riscul de boli cardiovasculare, obezitate şi cancer prin procesul inflamator pe care-l creează în organism.

Mai mult, uleiul de floarea soarelui din comerţ este rafinat, deci este lipsit de antioxidantinaturali” şi nu rezistă la reutilizare. Cu ce se poate înlocui acesta? În tot mai multe ţări europene se cultivă hibrizi de floarea soarelui cu conţinut ridicat în acizi omega 9. Noul ulei se numeşte ulei de floarea soarelui oleic şi se bucura în străinătate de o bună apreciere. În lipsa acestuia de pe piaţa românească, este bine să se consume uleiul obişnuit de floarea soarelui doar în alternanta cu alte uleiuri, în special cu cel de măsline sau cel de răpită, bogat în omega 3.

Pentru prăjire poţi alege uleiul de palmier nehidrogenat. Deşi uleiul de palmier abundă în grăsimi săturate, studiile au demostrat că cele mai rezistente grăsimi la prăjit rămân acestea. Uleiul de palmier are de asemenea multe alte beneficii: nu pătrunde în alimente, nu miroase, nu face fum şi nu-şi schimbă culoarea. În plus, nu împrumuta gustul sau mirosul alimentelor, prin urmare poate fi reutilizat în bune condiţii.

Dar, cel mai bun înlocuitor pentru uleiul de floarea soarelui este uleiul de măsline. 

Uleiul de măsline ocupa un loc important în alimentaţia ţărilor mediteraneene (Grecia, Italia, sudul Franţei, Tunisia şi Măroc), unde se foloseşte că principala sursă de materii grase. A devenit interesant pentru sănătate după ce numeroase studii au arătat că în aceste ţări există o incidenţă scăzută a bolilor cardiovasculare şi a anumitor cancere.

Care sunt virtuţile uleiului de măsline?

Beneficiile uleiului de măsline pentru sănătate se datorează conţinutului ridicat în grăsimi mononesaturate (până în 80%) şi în antioxidanţi fenolici. Grăsimile mononesaturate, reprezentate de acizii graşi omega 9 (în special de acidul oleic), au potenţialul de a diminua riscul de boli coronariene prin scăderea colesterolului rău şi creşterea celui bun.

Compuşii fenolici sunt absorbiţi eficient de organism şi au o activitate antioxidantă puternică. Unele studii arată că aceştia asigura o protecţie suplimentară contra tulburărilor cardiovasculare şi anumitor cancere, că cel de san sau colon. De asemenea, uleiul de măsline accelerează secreţia bilei de către ficat şi facilitează asimilarea alimentelor, fiind deosebit de util persoanelor care suferă de boli digestive, mai ales de disfuncţionalităţi ale vezicii biliare.

uleiul de floarea-soarelui

Ce ulei de măsline alegi?

Uleiul de măsline se comercializează în trei sortimente: extravirgin, virgin (sau ,,pure’’) şi ,,pomace’’ (sau ,,sansa’’). Uleiul extravirgin, fiind presat la rece, este bogat în antioxidanţi şi are o savoare pronunţată. Uneori gustul sau poate fi puţin amar, ceea ce nu înseamnă că este necorespunzător calitativ.

Se foloseşte în principal la asezonarea salatelor şi legumelor pentru că are remarcabilă proprietate de a intensifica aroma ingredientelor la care se adăuga. În general, uleiurile extravirgine încep să ardă şi să devină toxice la temperaturi scăzute.

De exemplu, uleiul extravirgin de floarea soarelui are punctul de fum în jurul valorii de 100 grade C. Din această cauză trebuie consumat doar crud. Spre deosebire de acesta, uleiul extravirgin de măsline, cu un punct de fum de 190 grade C, poate fi întrebuinţat chiar la temperaturi ridicate.Totuşi prin încălzire uleiul de măsline extravirgin îşi pierde calităţile gustative şi nutriţionale.

La fripturi şi la pajit, când se atig temperaturi ridicate, se recomanda folosirea uleiurilor de măsline rafinate şi virgine, care au un punct de fum mai ridicat şi sunt în acelesi timp mai ieftine. Uleiul virgin reprezintă un amestec de ulei rafinat şi extravirgin, în timp ce uleiul pomace este uleiul rafinat de măsline.

Când este vorba de uleiuri extravirgine la preţuri mici, este bine să fii prudent deoarece există posibilitatea ca acestea să fie contrafăcute. Informaţiile de pe ambalaje pot furniza indicii importante privind calitatea uleiului. 

Alege intodeauna un ulei pe a cărui eticheta este menţionată compoziţia în acizi graşi. Cu cât raportul acizilor graşi mononesaturati / acizi graşi polinesaturati este mai mare, cu atât uleiul este mai bun.