Cum se alege o pâine sănătoasă? Ghidul specialiștilor în nutriție

Puține lucruri din lumea alimentelor pot concura cu o felie de moale de pâine, pe care se topește untul sau cu care se poate face un sandwich apetisant. Dar, în ultima vreme, pâinea a devenit un rău pentru sănătatea noastră.

O pâine proaspătă nu este neapărat bună pentru sănătate. Cel mai multe dintre ele sunt făcute din făină albă (făină de grâu îmbogățită) și conțin o valoare nutritivă mică din cauza lipsei de fibre. 

Chiar dacă optați pentru o pâine integrală de grâu de 100%, pâine de pe rafturile magazinelor alimentare sunt adesea pline cu aditivi pentru a le îmbunătăți durata de păstrare, textura și gustul. Acestea nu sunt deloc sănătoase. 

Alternativa este că puteți face o pâine delicioasă la domiciliu, folosind doar patru ingrediente – făină, apă, drojdie și sare, dar această pâine nu se va putea păstra pentru foarte mult timp. Și atunci care este soluția? Soluția este să alegeți o pâine sănătoasă din magazine, urmând ghidul de mai jos.

Cum se alege o pâine sănătoasă?


1.Citirea etichetelor este primul pas. Dar, cu sute de mărci de pâine, acest proces poate dura o veșnicie. Dar pentru a alege o pâine cât mai sănătoasă urmații pașii de mai jos:

2.Primul ingredient, de pe etichetă, ar trebui să fie cereale integrale. Multe cereale intră sub umbrela „cerealelor integrale”, cum ar fi grâul întreg, ovăzul, orezul brun, orzul, mei, hrișcă și bulgur. Asigurați-vă că primul ingredient nu este „făină de grâu îmbogățită„. Acesta este codul făinii albe.

3.Căutați semnul că pâinea este făcută din cereale integrale de 100% . Ideea de 100 la sută vă asigură că toate cerealele (un singur tip sau un amestec de cereale multiple) care au fost folosite în pâine sunt cereale integrale și nu au fost adăugați aditivi.

4.Pâinea trebuie să aibă cel puțin 2g de fibre pe felie. Evitați pâinea cu aditivi în exces.

Aici este o listă scurtă de aditivi care trebuie evitați:

  • uleiuri parțial hidrogenate,
  • bromat de potasiu,
  • azodicarbonamină,
  • culori artificiale

5.Aveți grijă la calorii. O pâine sănătoasă nu este mai mult de 100 de calorii pe felie.

Pâinea din cereale vechi este mai sănătoasă


Un  studiu publicat în Jurnalul Internațional al Științelor Alimentației și al Nutriției a examinat soiurile de pâine din cereale vechi și potențialele lor efecte benefice asupra sănătății la 45 de subiecți sănătoși din punct de vedere clinic.

După opt săptămâni de mâncat pâine veche, subiecții au prezentat o reducere semnificativa a colesterolului, a colesterolului LDL și al glucozei din sânge.

Pâinea albă

Data viitoare când cumpărăți o pâine proaspătă, încercați să o legeți pe cea făcută din cereale vechi – este posibil să vă surprindeți cât de mult vă va place!

Studii și referințe