Ceea ce au descoperit oamenii de știință în puțul Kola, la 12262 metri?

30 vizualizări
7 min. de citit
puțul Kola

Puțul Kola, cunoscut sub numele de cea mai adâncă groapă de foraj din lume, este dovada vie a curiozității oamenilor. În general, oamenii sunt foarte curioși și au o sete de nestăvilit pentru a înțelege tot ceea ce este în jurul lor.

Omul a început mult timp să studieze suprafața planetei pe care trăiește, oamenii de știință au ajuns la ceruri și chiar în spațiu. În plus, acum putem vorbi despre încercările de a explora adâncurile pământului.

În acest scop, a fost realizat puțul Kola. Cu toate acestea, procesul în sine a fost destul de dificil și a fost învăluit în multe secrete și zvonuri. De ce s-a închis groapa de foraj și ce au găsit cercetătorii la o adâncime de 12262 metri?

De ce în Peninsula Kola?

Unul dintre argumentele în favoarea acestei locații a fost că peninsula este situată pe suprafața Scutului Baltic. Se compune din roci antice vechi de cel puțin 3 miliarde de ani. Straturile mai tinere ale suprafeței pământului erau deja bine cunoscute oamenilor de știință, pentru că au fost studiate în timpul extracției de petrol.

Dar adâncurile erau încă neexplorate. Prin urmare, toate presupunerile oamenilor de știință cu privire la structura pământului au fost doar presupuneri. După ce puțul Kola a început să fie săpat, oamenii de știință au aflat adevărul despre structura planetei noastre.

Mai mult, ei sunt capabili să reconstruiască istoria Pământului din ultimii 3 miliarde de ani. Prin puțul de forare, specialiștii și-au propus să treacă de așa-numita frontieră Mohorovici.

S-a presupus că frontiera separă scoarța terestră de manta. Cum a decurs procesul de forare și de ce există atât de multe mituri în jurul acestei gropi de foraj?

Forarea puțui Kola

Trebuie specificat faptul că această groapă de foraj face parte din categoria celor mai adânci. Orice puț de foraj, care depășește 7000 de metri adâncime este încadrat în categoria superdeep.

Forajul a început pe 24 mai 1970. Până la o adâncime de 7 km s-a forat foarte ușor, deoarece acest strat este format din granit solid omogen.

puțul Kola
Puțul Kola, prima etapă de foraj. (adâncime 7600 m), 1974

După ce s-a depășit această limită, burghiul a intrat într-un strat de roci mai moi, care se prăbușeau și formau găuri. Aceasta a fost cauza numeroaselor defecțiuni, capul de foraj s-a rupt și a rămas în interiorul pământului. L-au cimentat și au continuat să foreze, abătându-se oarecum de la cursul inițial.

În cele din urmă, ramurile de foraj au început să semene cu coroana unui copac. În 1983, cercetătorii au atins o adâncime de 12066 metri și au întrerupt temporar procesul. În 1984, în timpul reluării muncii, a avut loc un accident grav. Când șirul de foraj a fost coborât, s-a rupt.

În 1990, o nouă ramură a fost forată la adâncimea maximă. Avea 12262 de metri, dar coloana s-a rupt din nou și lucrările au fost oprite. Apoi, burghiul a ajuns la straturi, a căror temperatură , potrivit unor surse, a variat de la 180 ° C la 220 ° C.

Specialiștii nu au anticipat această temperatură ridicată. Forajul nu a fost posibil și acest fapt a dat naștere numeroaselor zvonuri. Potrivit unuia dintre ele, fântâna este de fapt o gaură a iadului. Nimic mai fals.

S-a spus că, de fapt, oamenii de știință au atins o adâncime de 14,5 km și au descoperit goluri mari, unde temperatura era de cel puțin 1100 ° C. Când microfonul a fost coborât acolo, au auzit țipetele oamenilor care sufereau în iad. Toate acestea, desigur, erau ficțiuni, dar ce au găsit oamenii de știință la o adâncime de 12262 metri?

Descoperiri din măruntaiele pământului

Una dintre cele mai importante descoperiri ale oamenilor de știință a fost că structura pământului nu corespundea ideilor lor. Conform teoriei, suprafața planetei este multi-stratificată – mai întâi există roci tinere, apoi un strat de granit, bazalturi, manta, iar în centru există un miez. Cu toate acestea, în practică, multe nu au fost confirmate.

De exemplu, stratul de granit a fost situat cu 3000 de metri mai jos decât au presupus oamenii de știință. Această descoperire a fost extrem de important pentru geologi.

Mai mult, straturile, care aveau mai mult de 2,8 miliarde de ani, conțineau rămășițe organice. Deși oamenii de știință nu se așteptau să găsească acolo urme de viață, aceasta indică faptul că viața pe Pământ s-a format cu 1,5 miliarde de ani mai devreme decât credeau biologii.

Metanul a fost găsit și în straturi mai adânci, ceea ce i-a convins pe oamenii de știință că petrolul și gazul ar putea fi de origine non-biologică. De asemenea, la o adâncime de 9,5 km, a fost descoperit un strat cu o concentrație anormal de mare de aur.

Nu uita să ne urmărești pagina de Facebook pentru alte articole la fel de interesante.

Previous Story

Dogon și Sirius: a existat un paleo-contact? Conversații cu vraciul Ogotemmeli

Next Story

De ce Nikola Tesla nu credea în teoria relativității a lui Einstein?