Care sunt cele mai sănătoase uleiuri pentru gătit?

Tipul de ulei pe care îl folosiți în bucătărie nu va afecta numai rezultatul mesei, ci poate și să vă influențeze sănătatea. 

În general, uleiurile sănătoase au mai multe grăsimi polinesaturate și mononesaturate, dar și grăsimi mai puțin saturate . De exemplu, uleiul de măsline și avocado are un conținut ridicat de grăsimi mononesaturate, iar uleiurile de canola și de soia sunt bogate în omega-3 polinesaturați.

Informațiile nutriționale

În ceea ce privește informațiile nutriționale, toate uleiurile au același număr de calorii – aproximativ 120 pe lingură. Uleiurile vegetale conțin unele vitamine, precum E și K . Uleiurile nerafinate, cum ar fi uleiul de măsline extra virgin, are unii antioxidanți care sunt benefici pentru sănătate.

Tipuri de uleiuri

Toate uleiurile sunt alcătuite din cantități diferite de acizi grași individuali, dar cel mai simplu mod de a evalua uleiurile asupra beneficiilor lor pentru sănătate este compararea raporturilor diferitelor tipuri.

Acizi grași monosaturați

Acizi grasi mononesaturati sunt considerati a fi buni pentru sanatatea ta, deoarece reduc colesterolul LDL (cel rau) si cresc colesterolul HDL. Dieta mediteraneană este bogată în ulei de măsline, care este bogat în grăsimi mononesaturate și care poate fi un motiv pentru care dieta a fost legată de o mai bună sănătate. Uleiurile bogate în acizi grași mononesaturați includ:

  • ulei de masline
  • ulei de avocado
  • ulei de rapita
  • ulei de arahide
  • ulei de șofrănel
  • ulei de susan

Acizii grași polinesaturați

Acizii grași polinesaturați sunt buni pentru sănătatea inimă atunci când sunt utilizați în locul grăsimilor saturate, deoarece reduc nivelurile de colesterol LDL. Cele mai multe uleiuri de gătit pe bază de plante sunt bogate în diferite tipuri de grăsimi polinesaturate:

  • ulei de porumb
  • ulei vegetal
  • ulei de floarea soarelui
  • ulei de șofrănel
  • ulei de soia
  • ulei de nuc
  • ulei de rapita
  • ulei din semințe de struguri
  • ulei de arahide
  • ulei de susan
  • uleiul de in

Care este cel mai bun ulei pentru prăjit?

De obicei, aveți nevoie doar de o cantitate mică de ulei pentru prăjire.

Pentru prăjire, veți avea nevoie de un ulei care are un punct ridicat al prăjirii, astfel încât să puteți încălzi la o temperatură ridicată, fără a se arde uleiul. Uleiurile de gătit cu puncte ridicate de gătire includ uleiurile de porumb, soia, canola, arahide, grapese, avocado, floarea-soarelui și șofrănaș. Dintre aceste uleiuri, uleiul de arahide are probabil cea mai puternică aromă și ar putea modifica rezultatul final. Celelalte uleiuri sunt destul de neutre în aromă. 

Dar ce e cu uleiul de măsline? 

Din moment ce se crede că uleiul de măsline are beneficii pentru sănătate, o mulțime de oameni doresc să folosească acest ulei, dar este posibil să nu fie cea mai bună alegere pentru prăjeli. Uleiul de măsline rafinat ușor sau pur are un punct de prăjire mai mare, dar ar putea să „ardă” și să devină prea amar.

Cel mai bun ulei pentru salate

În timp ce puteți folosi orice ulei pentru a face un dressing pentru salate. Uleiul de măsline, în special uleiul de măsline extra virgin, are o aromă mai puternică. Deși nu este o alegere bună pentru prăjire sau este o alegere excelentă pentru salate.

Dacă nu sunteți un fan al gustului de măsline, puteți folosi ulei de nuc, care este un ulei „rece” bun. Uleiul de susan este recomandat pentru salate.